KNVB Beker
'85
'03
'04
Johan Cruijff Schaal
'04

Een supportersmagazine als Forza maak je niet zomaar

Hier zitten vele uren werk in van een groepje enthousiaste medewerkers. Speciaal voor de website van de SupportersVereniging hierbij een kijkje in de keuken van de redactie van de Forza.

Als het nieuwe seizoen begint, begint ook ons eerste werk voor de Forza. Samen met de uitgeverij (Z-press in Dordrecht) bekijken we wanneer we het beste de Forza’s kunnen uitbrengen. Dit werk is zeer belangrijk omdat we naast onze eigen tijd ook rekening moeten houden met de tijd die Z-press, de drukker en het verzendhuis hebben. Vaak is de planning al snel rond en gaan we aan de slag met de eerste Forza.

Enkele weken voor het uitkomen van de Forza stuurt de hoofdredactie een mail rond met daarin de belangrijkste punten voor de komende editie. Iedereen krijgt een taak, interview of onderwerp toegewezen om over te schrijven. Daarnaast worden de vaste columnisten op de hoogte gebracht over wanneer de deadline is.

Voetballers interviewen
In het geval van de Forza zijn er gemiddeld per uitgave twee of drie personen bezig met het interviewen van spelers. Dit zijn: Martijn van Wieringen en Jeron den Hartog. Zo’n interview wordt goed voorbereid. Wat wordt het gespreksonderwerp? Wanneer kun je de desbetreffende speler spreken? Hoe maak je contact met degene die je wilt interviewen? Wat ga je hem vragen en hoeveel pagina’s krijg je toegewezen om je tekst te schrijven?

De hoofdredactie laat meestal aan de interviewer of aan de actualiteit over waar de gesprekken over gaan. Een afspraak maken met een speler, trainer of andere betrokkene is vaak vrij eenvoudig. De meeste mensen werken graag mee en hen aanspreken of even opbellen is voldoende. In sommige gevallen heeft de interviewer nog geen contact gehad met de persoon die hij wil interviewen. In dat geval biedt Martin versteeg (Persvoorlichter FC Utrecht) uitkomst. Hij legt dan de contacten.

Veel mensen vragen onze medewerkers hoe die voetballers nou zijn, zo in het echt. Het antwoord is altijd hetzelfde: Heel normaal. Sommigen zijn zelfs een tikkeltje saai. Natuurlijk klikt het met de één meer dan met de ander en praat de één makkelijker en enthousiaster dan de ander, maar over het algemeen zijn de spelers van FC Utrecht normale, vriendelijke jongens die zich gemakkelijk laten ondervragen door onze medewerkers.

De Forza-interviewer neemt het gesprek dat hij voert met de spelers meestal op met een memorecorder. Bij thuiskomst begint dan het harde werken. Het uitwerken van het gesprek op papier. Wat vermeld je wel, en wat vermeld je niet? Hoeveel ruimte heb je om je verhaal / interview te vertellen en hoe maak je het leesbaar voor iedereen? Het bezorgt menige redacteur van de Forza kopzorgen, maar uiteindelijk is er altijd een goede oplossing voor elk vraagteken! Overigens biedt de Forza alle spelers en medewerkers van FC Utrecht standaard de aan dat ze inzage krijgen in het interview alvorens we het plaatsen. De meeste mensen maken gebruik van deze aanbieding. (Meestal hoeft er niets gewijzigd te worden, het is met de meeste mensen die we interviewen prettig werken). Tevens zorgt de redactie ervoor dat er op internet een bericht verschijnt waarin mensen worden opgeroepen foto’s en ingezonden brieven door te mailen naar de redactie. Dit zorgt vaak voor een aantal inzendingen die ook weer gecorrigeerd moeten worden alvorens ze geplaatst kunnen worden.

Opmaak

Als de teksten (en dus ook de interviews) klaar zijn, worden ze gemaild naar Mike Vermeulen. Hij verzorgt de opmaak van de Forza in samenwerking met Z-press. Mike zoekt goede foto’s bij het verhaal, vormgeving van de pagina’s en zorgt er voor dat het blad een professionele en goede uitstraling heeft. In sommige gevallen gaat Mike zelf mee naar een interview en schiet hij ter plaatse foto’s. Als huisfotograaf van de SupportersVereniging beschikt hij daarnaast nog over een enorme hoeveelheid foto’s van onder meer wedstrijden en trainingen. Dit zorgt er mede voor dat de Forza er elke keer weer zo verzorgd uit ziet. Duidelijk is dat hier een stuk creativiteit bij komt kijken, iets wat aan Mike wel toevertrouwd is gezien zijn grafische achtergrond. Daarnaast is het werken met photoshop één van zijn grootste hobby’s.

Als Mike tevreden is, wordt alles doorgestuurd naar de Opmaak-afdeling van Z-press, het bedrijf dat ook de adverteerders voor de Forza zoekt. (De SupportersVereniging ontvangt hiervan een bepaald percentage) Zij maken er één geheel van en maken het eerste proef-exemplaar van de nieuw te verschijnen Forza. Als dit proef-exemplaar binnenkomt kijkt de redactie er nog eens zeer uitgebreid naar. Dit om eventuele fouten te corrigeren of dingen nog te veranderen voor de druk. Na deze eerste check gaat Z-press nogmaals aan de slag met het blad, waarna de laatste en definitieve check plaats vindt. Zodra in Dordrecht de goedkeuring is ontvangen gaat de drukker aan het werk.

Drukken en verzenden

De Forza heeft een oplage van 4500 exemplaren(gezins leden krijgen er 1). De drukkerij zorgt ervoor dat deze allemaal op de juiste manier full-color op het juiste papier gedrukt worden. Dan komt het geheel terecht bij het verzendhuis die de uiteindelijke verzending op zich neemt. Gemiddeld heeft het verzendhuis hier zo’n twee dagen voor nodig.

Uiteindelijk valt de Forza bij onze leden, lezers, FC Utrecht en alle supportersverenigingen in Nederland op de deurmat. Tijd om te rusten is er niet, want als we daar klaar mee zijn staat de volgende Forza vaak alweer voor de deur!

Wij van de redactie hopen dat jullie door het lezen van dit stukje een beetje een idee hebben van onze werkzaamheden en hopen dat jullie de Forza nog lang met veel plezier zullen blijven lezen.

Word nu lid voor seizoen 2023/2024

Sluit je bij onze ruime 6000 leden. Samen staan we achter onze club. Omdat de SVFCU opkomt voor jouw belangen, ben je nog meer met FC Utrecht verbonden.

* Onze prijzen verschillen per leeftijdsgroep en het aantal leden per gezin.

De voordelen als SVFCU lid:

  • task_alt Toegang tot het mooiste supportershome van Nederland.
  • task_alt 5 x Per seizoen het supportersblad FORZA.
  • task_alt Voorrang & kortingen op wedstrijden.
  • task_alt Meet&Greet met de FC Spelers.
Lid Worden

Gerelateerde berichten

Bekijk alle berichten

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.