Forza magazine

Hier vind je alle informatie over ons magazine

//The making of Forza

Een supportersmagazine als Forza maak je niet zomaar

Hier zitten vele uren werk in van een groepje enthousiaste medewerkers. Speciaal voor de website van de SupportersVereniging hierbij een kijkje in de keuken van de redactie van de Forza. 





Als het nieuwe seizoen begint, begint ook ons eerste werk voor de Forza. Samen met de uitgeverij (Z-press in Dordrecht) bekijken we wanneer we het beste de Forza's kunnen uitbrengen. Dit werk is zeer belangrijk omdat we naast onze eigen tijd ook rekening moeten houden met de tijd die Z-press, de drukker en het verzendhuis hebben. Vaak is de planning al snel rond en gaan we aan de slag met de eerste Forza.
Enkele weken voor het uitkomen van de Forza stuurt de hoofdredactie een mail rond met daarin de belangrijkste punten voor de komende editie. Iedereen krijgt een taak, interview of onderwerp toegewezen om over te schrijven. Daarnaast worden de vaste columnisten op de hoogte gebracht over wanneer de deadline is.

Voetballers interviewen



In het geval van de Forza zijn er gemiddeld per uitgave twee of drie personen bezig met het interviewen van spelers. Dit zijn: Martijn van Wieringen en Jeron den Hartog. Zo'n interview wordt goed voorbereid. Wat wordt het gespreksonderwerp? Wanneer kun je de desbetreffende speler spreken? Hoe maak je contact met degene die je wilt interviewen? Wat ga je hem vragen en hoeveel pagina's krijg je toegewezen om je tekst te schrijven?


De hoofdredactie laat meestal aan de interviewer of aan de actualiteit over waar de gesprekken over gaan. Een afspraak maken met een speler, trainer of andere betrokkene is vaak vrij eenvoudig. De meeste mensen werken graag mee en hen aanspreken of even opbellen is voldoende. In sommige gevallen heeft de interviewer nog geen contact gehad met de persoon die hij wil interviewen. In dat geval biedt Martin versteeg (Persvoorlichter FC Utrecht) uitkomst. Hij legt dan de contacten.

Veel mensen vragen onze medewerkers hoe die voetballers nou zijn, zo in het echt. Het antwoord is altijd hetzelfde: Heel normaal. Sommigen zijn zelfs een tikkeltje saai. Natuurlijk klikt het met de één meer dan met de ander en praat de één makkelijker en enthousiaster dan de ander, maar over het algemeen zijn de spelers van FC Utrecht normale, vriendelijke jongens die zich gemakkelijk laten ondervragen door onze medewerkers.

De Forza-interviewer neemt het gesprek dat hij voert met de spelers meestal op met een memorecorder. Bij thuiskomst begint dan het harde werken. Het uitwerken van het gesprek op papier. Wat vermeld je wel, en wat vermeld je niet? Hoeveel ruimte heb je om je verhaal / interview te vertellen en hoe maak je het leesbaar voor iedereen? Het bezorgt menige redacteur van de Forza kopzorgen, maar uiteindelijk is er altijd een goede oplossing voor elk vraagteken! Overigens biedt de Forza alle spelers en medewerkers van FC Utrecht standaard de aan dat ze inzage krijgen in het interview alvorens we het plaatsen. De meeste mensen maken gebruik van deze aanbieding. (Meestal hoeft er niets gewijzigd te worden, het is met de meeste mensen die we interviewen prettig werken). Tevens zorgt de redactie ervoor dat er op internet een bericht verschijnt waarin mensen worden opgeroepen foto's en ingezonden brieven door te mailen naar de redactie. Dit zorgt vaak voor een aantal inzendingen die ook weer gecorrigeerd moeten worden alvorens ze geplaatst kunnen worden.



Opmaak


Als de teksten (en dus ook de interviews) klaar zijn, worden ze gemaild naar Mike Vermeulen. Hij verzorgt de opmaak van de Forza in samenwerking met Z-press. Mike zoekt goede foto's bij het verhaal, vormgeving van de pagina's en zorgt er voor dat het blad een professionele en goede uitstraling heeft. In sommige gevallen gaat Mike zelf mee naar een interview en schiet hij ter plaatse foto's. Als huisfotograaf van de SupportersVereniging beschikt hij daarnaast nog over een enorme hoeveelheid foto's van onder meer wedstrijden en trainingen. Dit zorgt er mede voor dat de Forza er elke keer weer zo verzorgd uit ziet. Duidelijk is dat hier een stuk creativiteit bij komt kijken, iets wat aan Mike wel toevertrouwd is gezien zijn grafische achtergrond. Daarnaast is het werken met photoshop één van zijn grootste hobbies.


Als Mike tevreden is, wordt alles doorgestuurd naar de Opmaak-afdeling van Z-press, het bedrijf dat ook de adverteerders voor de Forza zoekt. (De SupportersVereniging ontvangt hiervan een bepaald percentage) Zij maken er één geheel van en maken het eerste proef-exemplaar van de nieuw te verschijnen Forza. Als dit proef-exemplaar binnenkomt kijkt de redactie er nog eens zeer uitgebreid naar. Dit om eventuele fouten te corrigeren of dingen nog te veranderen voor de druk. Na deze eerste check gaat Z-press nogmaals aan de slag met het blad, waarna de laatste en definitieve check plaats vindt. Zodra in Dordrecht de goedkeuring is ontvangen gaat de drukker aan het werk.

Drukken en Verzenden


De Forza heeft een oplage van 4500 exemplaren(gezins leden krijgen er 1). De drukkerij zorgt ervoor dat deze allemaal op de juiste manier full-color op het juiste papier gedrukt worden. Dan komt het geheel terecht bij het verzendhuis die de uiteindelijke verzending op zich neemt. Gemiddeld heeft het verzendhuis hier zo'n twee dagen voor nodig.
Uiteindelijk valt de Forza bij onze leden, lezers, FC Utrecht en alle supportersverenigingen in Nederland op de deurmat. Tijd om te rusten is er niet, want als we daar klaar mee zijn staat de volgende Forza vaak alweer voor de deur!


Wij van de redactie hopen dat jullie door het lezen van dit stukje een beetje een idee hebben van onze werkzaamheden en hopen dat jullie de Forza nog lang met veel plezier zullen blijven lezen.

SUPPORTERSVERENIGING FC UTRECHT VOOR EN DOOR SUPPORTERS