Ingezonden column: volksclub tot aan de voordeur

“We zijn de twaalfde man van FC, we staan al voor voordat we zijn begonnen.” We zijn belangrijk voor de sfeer, kunnen het team opzwepen als het nodig is, een flinke duw in de rug geven. We kunnen ook keihard zijn als het niet naar de zin is, maar ja, da’s FC Utrecht he! Zonder ons geen FC Utrecht, de club draagt het zelf ook uit! In interviews wordt het belang van de fans regelmatig genoemd.

Maar in de voorbereiding zijn we niet nodig. Dan liever geen supporters bij de oefenwedstrijden, of in elk geval niet te veel. De FC communiceert zo weinig mogelijk voorafgaand aan wedstrijden, het blijft soms onduidelijk of er wel of geen fans aanwezig mogen zijn. We worden in de zeik genomen door de club, deze voorbereiding al verschillende keren. En de FC werpt vervolgens een soort rookgordijn op als er kritische vragen over komen: “we komen erop terug...”

En niet alleen deze voorbereiding he! Afgelopen jaren was het ook al raak. Voorbeeldje: de oefenwedstrijd twee jaar geleden in en tegen Zulte Waregem. Er zou meer info komen over de kaartverkoop. Die kwam er niet. Een telefoontje naar de FC: “Misschien zelf even bellen met Zulte, wij wachten op hun.” Een telefoontje naar Zulte: “Jullie zijn welkom, tot dan!” En toen bekend werd dat er Utrechtsupporters in Zulte waren schoot men bij de FC in de vlekken “want er zouden geen supporters mogen zijn.” 
 
Deze voorbereiding was het weer raak, onder meer met de wedstrijd tegen Charleroi. De amateurclub waar de wedstrijd werd gespeeld adverteerde dat men welkom was, maar de FC had het over een besloten oefenpot. Een livestream, daar mochten we het mee doen. En nu weer: Shaktar meldt een oefenwedstrijd, in Nederland, tegen Utrecht. En de FC? Stilte...

Er zijn afgelopen jaren meerdere mails, klachten en opmerkingen richting de club gestuurd over deze situaties, maar met een ‘we komen er op terug’ wordt het onder het tapijt geschoven. Een antwoord kun je, als je vraag of opmerking te kritisch blijkt, wel vergeten lijkt het.

Is dit de manier waarop de club trouwe supporters wil blijven behandelen? Niet, of in elk geval vreselijk slecht, communiceren met én richting supporters? De voorbereiding niet gebruiken om die oh zo belangrijke twaalfde man enthousiast te maken voor het nieuwe seizoen? Niet werken aan klantenbinding?

Vanuit het hart? Nee, een volksclub tot aan de voordeur….
 
RW

11435

SUPPORTERSVERENIGING FC UTRECHT VOOR EN DOOR SUPPORTERS